לצערנו, יוזמת פִּלְפֵּל לא הצליחה להתממש כיוון שהתנאים שמציב משרד החינוך מנוגדים לעצם הרעיון העומד מאחורי היוזמה.

השארנו את האתר על כנו כיוון שהורים ומורים עדיין מוצאים עניין ברעיונות שבו, אך כל המידע באתר מתייחס ליוזמה המקורית, שאינה רלוונטית עוד.

הלימודים בפלפל

מי קהל היעד?
פִּלְפֵּל מיועד לילדים וילדות בעלי שכל חריף ואופי מפולפל, ולעתים צורב: בעלי יכולות גבוהות עד מעולות, יצירתיים וסקרנים, המתאפיינים במקביל בהשראת קשב וריכוז, היפראקטיביות ו/או קשיי למידה כגון דיסלקציה, דיסגרפיה, דיסקלקוליה וכו'.
ילדים אלה יוכלו לגדול להיות מנהיגי, יוצרי וממציאי העתיד – אם רק תנתן להם מסגרת מתאימה. במסגרת פִּלְפֵּל יזכו ילדים אלה בחינוך ברמה מעולה, המאתגר את יכולותיהם הגבוהות ומטפח את הסקרנות, היצירתיות והתעוזה הטבעיות שלהם, ובו-בזמן – מספק מענה אמיתי לקשיי הלמידה שלהם. בפִּלְפֵּל יושם הדגש על הוראה יצירתית, מעניינת ומאתגרת; לימוד חוויתי; למידה וחקר מתוך עניין והנאה; פיתוח חשיבה; רכישת אסטרטגיות למידה; פעילויות העשרה מגוונות; הדגשת נקודות החוזקה של התלמידות והתלמידים; מתן כבוד ומקום לאינדיבידואליות ולאישיות שלהם; טיפוח תחושת ערך עצמי, מסוגלות ושאפתנות, וחיזוק תחושת שייכות ואחריות חברתית.
אופן הלימודים, וההתנהלות בפִּלְפֵּל ככלל, יותאמו לאופי המפולפל: דרישות מכשילות, שאינן הכרחיות ללמידה, יבוטלו (למשל: ההכרח לשבת, שיעורים פרונטליים ארוכים, שיעורי-בית וכן הלאה), ולעומת זאת, יושם דגש רב על בניית הרגלי למידה, כישורי ניהול זמן ושאר מיומנויות הכרחיות עבור "פלפלים".
בית-הספר ייפתח במתכונת מצומצמת ו"יצמח" בהדרגה עד כיתה י"ב (כולל, כמובן, בחינות בגרות מלאות).


מספר הילדים בכיתה דו-גילית יעמוד על 15 לכל היותר, עם מורה ומורה-תומכ/ת בכל כיתה (תתקיים חלוקה לקבוצות לימוד קטנות אף יותר במקצועות הרלוונטיים).
המורות והמורים ייבחרו בקפידה מתוך תשומת-לב להיותם בעלי אמפתיה, רגישות, סבלנות וסובלנות; מעולים בתחומם ובעלי השכלה נרחבת; מקוריים, יצירתיים ובעלי חשיבה יחודית.
פִּלְפֵּל יטפח למידה וחקר בתנאים מיטביים, מתוך הנחה שהשינוי הנדרש כדי לאפשר ל"ילדי הפלפל" לפרוח הוא תפישתי בעיקרו. מתוך גישה זו, יתקיימו בפִּלְפֵּל לימודים מתוך עניין, בדגש על העשרה וגילוי כאשר התלמידים אינם "נדחפים" להישגים, אלא להיפך – "נמשכים" לאתגרים ולפעילויות לימוד חוויתיות ומגוונות. חלק מהותי מן הלמידה כולל את השימוש בידע: מה עושים איתו, איך מיישמים אותו, איך מקשרים בינו לבין ידע אחר שרכשנו וכן הלאה. למידת חקר, קישורים בין-תחומיים, קישור לנושאים עדכניים ורלוונטים מחיי התלמידים והחברה, שילוב סוגי פעילויות מגוונים (ניסויים, חקר או עיבוד ביחידים או בקבוצות, סיעור מוחות, יצירה ואמנות, פעילות פיזית ועוד ועוד) – כל אלה יחד ייצרו חווית למידה מרתקת, מאתגרת מחד – אך נינוחה מאידך.
המטרה היא לפתח אצל הילדים יכולות למידה עצמאיות ולאפשר לכל ילדה וילד להביא לידי ביטוי את יכולותיהם וכישוריהם. חשוב מכך: מטרתה המרכזית של המסגרת, מעבר לתרומתה להשכלה, היא לגדל נערים ונערות בעלי דימוי עצמי גבוה, הבטוחים ביכולתם ומכירים גם בכוחם ויתרונם היחודיים. תלמידים שהורגלו לכשלון יגלו את חדוות ההצלחה, ויטעמו ממנה עוד ועוד.
פִּלְפֵּל היא יוזמה ראשונה בארץ מסוגה, ובין הראשונות בעולם. בהתאם לאופיה היחודי, תפרנו עבורה תכנית חדשנית, תוך בדיקה מעמיקה של תכניות ותפישות קיימות שונות, בחירת היסודות המתאימים והשלמת יסודות חדשים, יחודיים לפִּלְפֵּל. בין מקורות ההשראה של התכנית ניתן למנות:
  • חינוך יחודי למחוננים: הצבת אתגרים לימודיים ואישיים, התמקדות במטא-קוגניציה (הבנת תהליכי הלמידה עצמם), גישה בינתחומית ולא-שגרתית, למידה מבוססת-פרויקטים ופתרון בעיות מורכבות (PBL), וכן העמקה והרחבה בתחומי הידע הבסיסיים, והיכרות מעשירה עם תחומי לימוד מגוונים נוספים.
  • אסטרטגיות למידה והתארגנות: רכישת כישורים והרגלים ללמידה, להתארגנות ולניהול זמן יעילים, למידת בקרה עצמית, היכרות עם דרכי למידה וערוצי למידה מגוונים והבנת סגנון הלמידה האישי, אסטרטגיות להתמודדות עם אימפולסיביות, הבנה מושכלת ומפורשת של קשיי הלמידה האישיים והדרכים לעקוף אותם.
  • הלמידה בגן הילדים: בגן הילדים ניתן חופש פעולה נרחב להתנסות פעילה וללמידה עצמאית, מושם דגש על אמנויות כעומדות בפני עצמן וכתורמות ללמידה מכל סוג, ניתן מקום נרחב ללמידה ולחקר ספונטניים בעקבות שאלות ותהיות שמעלים הילדים, ומיוחס משקל דומה לכלל תחומי הידע, ללא סולם היררכי.
  • שיטת החינוך הפינית: התמקדות ברכישת כלים ללמידה עצמאית וחקרנית ולהתמודדות עצמאית עם בעיות מגוונות במקום בלמידת "חומר", שכן כיום ה"חומר" מתיישן במהירות; הפחתה בהוראה פרונטלית לכלל הכיתה וריבוי למידה עצמאית של התלמידים, ופרטנית עם המורה; מתן חשיבות ללמידה לשם עצמה, ולא לשם עמידה במבחנים; למידה על בסיס התנסות והבנה, במקום על בסיס שינון; מתן עצמאות למורים בפיתוח תכני ואופני הלמידה; עבודה משותפת של צוות ההוראה כולו.
  • שיטת רג'יו אמיליה: למידה באמצעות התנסות פעילה; מתן ריבוי של אופני ביטוי אפשריים; התנסות נרחבת באמנויות השונות; מתן דרור לסקרנות הטבעית של הילדים, ועידוד האפשרות לחקור שאלות ותחומים לפי בחירתם; התחשבות בשונות בין התלמידים.
  • אימוץ כלי חשיבה מתחום הפילוסופיה: התמודדות עם שאלות מורכבות ללא תשובה יחידה; פיתוח יכולת חשיבה מופשטת ברמה גבוהה; פיתוח חשיבה לוגית; הרחבת המחשבה לנושאים לא-טריוויאליים; הערכת השאלה ודרך החשיבה מעבר לערך הפתרון או התשובה.
  • תוספת פִּלְפֵּל: כמה עקרונות חשובים נוספים המנחים את שיטת פִּלְפֵּל הם טיפוח למידה מתוך עניין וסקרנות; הצגת הרלוונטיות של תכני הלימוד והקישור בינם לבין העולם; פיתוח חשיבה עצמאית וביקורתית; גישה הומניסטית, פלורליסטית וסובלנית; טיפוח השאפתנות באופן חיובי ומעודד.